Transport - Maritiem
In de haven van Antwerpen werd in 2011 187.151.714 ton goederen geladen en gelost. Hoezeer we dat allemaal zouden willen, dergelijke omvangrijke trafiek geeft geregeld aanleiding tot juridische disputen.
Of het nu gaat om zeevervoer, vervoer over de weg, het spoor of binnenvaart, ons kantoor heeft de nodige expertise in huis, zowel langs de kant van de goederen (en/of hun verzekeraars) als langs de kant van de vervoerders en hun vertegenwoordigers.
Een bijzondere expertise beschikt ons kantoor over de tussenpersoon in het transportrecht, de commissionair-expediteur, de commissionair-vervoerder en de scheepsagent.
Geregeld worden deze tussenpersonen geconfronteerd met wanbetalers en dreigen ze, bijna letterlijk, tussen wal en schip geplet te worden wanneer moeilijkheden zich voordoen.
Ons kantoor is zonder twijfel specialist inzake de pandverzilveringsprocedure (Wet 5 mei 1872). Ook de bijzondere werkwijze van het beslag op zeeschip (voor de zeevorderingen) is ons vertrouwd. Verder hebben we de bijzondere ervaring in huis van de CMR-problematiek van goederen die beschadigd geraken naar aanleidingen van verkeersongevallen, zowel in binnen- als in het buitenland. De werking van de Nautische Commissie bij de rechtbank van koophandel te Antwerpen is ons gekend. Vanuit een grondige studie in het verleden is ook het douanerecht (en zelfs de soms daarbij horende procedures voor zowel het Gerecht van eerste aanleg als het Hof van Justitie in Luxemburg) ons niet vreemd. Tenslotte leggen we ons toe op de klassieke invorderingen, maar dan wel met aandacht voor de specificiteit van het transportgebeuren in een internationale context: welke rechtbanken zijn bevoegd, welk recht is van toepassing, wie moet er juist wie dagvaarden, welk zijn de bijzondere verjaringstermijnen?
Ons kantoor is u bij dit alles graag behulpzaam. Als “allround”juristen hebben we bovendien het voordeel dat elk specifiek dossier steeds bekeken wordt in een ruimere context. Wie iets van faillissementen en gerechtelijke reorganisatie (WCO) kent bv., heeft in het transportgebeuren steeds een stapje voor bij het invorderen.
Dankzij een uitstekend netwerk van correspondenten is onze actieradius niet beperkt tot het Antwerpse gebeuren, maar kunnen we op korte termijn worldwide (laten) optreden.